Svg bestanden bekijken op Windows

Svg bestanden kun je niet direct zien onder Windows. Dat wil zeggen, in de Verkenner kun je niet zien wat de inhoud is van een Inkscape document. Daarvoor moet je het bestand eerst openen in Inkscape. Kan dat ook handiger?
Trouwens, sinds een tijdje merk ik ook dat de voorvertoning in Inkscape niet goed werkt. Er is geen voorvertoning van het bestand wat ik wil openen. Het enige wat ik elke keer zie, is dat logo van Inkscape.voorvertoning-svg-bestand-logo-inkscape

Ja, gelukkig kan dat handiger. Hier volgt een oplossing:

Een extensie installeren voor de Windows Verkenner

Deze uitbreiding van de Windows Verkenner is echt prachtig. Je kunt gewoon in de Windows Verkenner bladeren door de mappen en zet je de weergave op pictogrammen, dan zie je de inhoud van alle svg bestanden meteen.
Ook wanneer je nu in Inkscape een nieuw bestand opent, zie je de inhoud van de bestanden.

De extensie kun je hier downloaden:
https://svgextension.codeplex.com/releases/view/118790

Bij mij moest de pc opnieuw gestart worden, daarna werkte het programma prima onder Windows 8.1. Op internet zijn de meeste gebruikers van de plugin tevreden, een enkeling krijgt het niet aan de praat.svgextensie in Windows

Nu ik de uitbreiding heb geïnstalleerd, wil ik niet meer zonder! Ben je tevreden met deze oplossing, dan ben je nu klaar. Werkt de extensie niet goed, helaas.

Er was nog een oplossing die ik hier beschreef, maar die blijkt Inkscape instabiel te maken. Die heb ik daarom verwijderd. De svgextension heeft mijn voorkeur. Veel succes!

 

Heb je een leuke vraag of opmerking?

